Så påverkar Apples iOS 14 dina Facebook och Instagram annonser 2022

I juni 2021 släppte Apple sin uppdatering iOS14 som har kommit att förändra det digitala landskapet, både för användare och för marknadsförare.

– Förändringen av Apples operativsystem.

– Hur påverkar detta annonsering på Facebook.

– Hur man anpassar sina Meta-annonser till iOS14.

 

Förändringen av Apples operativsystem.

De flesta användare är nog omedvetna om den nya förändringen i Apples operativsystem. Det företaget har gjort är att de har ändrat spårning av användardata. Till skillnads från webbläsare på datorer där användaren får frågan om man tillåter att websidan lagrar ”kakor”(cookies) så använder mobiler något som kallas för IDFA (Identifier For Advertiser). Denna form av ID tracking spårar användarens vanor på mobilen genom applikationer och websökningar. Denna data säljs sedan vidare till bl.a Meta(Facebook och Instagram).

Med Apples nya uppdatering så ligger denna ID tracking avstängd i startläget. Användaren måste sedan godkänna varje nyinstallerad app om användaren tillåter appen att använda IDFA. Om användaren väljer att avstå så kommer inte appen kunna ta del av användarens data. Spårning av användares data är en het fråga. Denna nya uppdatering är till användares fördel, då man tidigare inte haft något val än att ge ut sin data om man vill kunna använda applikationerna. Men det kan också komma att bli ett störningsmoment som användare. Då annonseringarna på appar som Meta inte längre kommer kunna vara lika träffsäkra till sina målgrupper riskerar användare att se annonser som inte är av intresse.

Hur påverkar detta annonsering på Meta?

I och med den nya uppdateringen så har hela marknaden märkt av att annonser på både Facebook och Instagram blivit mindre effektiva. I vissa fall så pass att man börjat minska antalet annonser. Detta är inte bra för Meta då deras största inkomst är från annonser. Det som påverkat mest är Facebooks annonsverktyg som targeting, rapporter och optimering. Då Facebook inte längre får in all data kan de där av inte säkerställa hur många som kommer att se annonsen. Dem får svårare att se vilka användare som ingår i den målgrupp annonsen är riktad till.

Problemet är att annonserna når ut till färre än tidigare och kostnaderna för annonserna går upp, pga att annonserna tävlar om samma plaster trots att de egentligen ska nå olika målgrupper. Enkelt förklarat är att vi är lite tillbaka till hur TV reklam fungerar. TV reklam kan anpassas genom att man lägger reklamfilmerna mellan olika program som olika målgrupper gillar. Men i slutändan så är det vad man kallar att skjuta med hagelbössa och hoppas på att träffa något. Medan digital reklam kan träffa in exakt rätt personer i sin målgrupp på en extrem detaljnivå.

Hur man anpassar sina Meta-annonser till iOS14.

1. Till att börja med så behöver du verifiera din domän mot Facebook Business Manager. Detta görs antingen via meta-tag, DNS eller HTML-kod. Enklast är att kopiera HTML-koden som ges ut av Facebook och lägga i din HEADER.

2. En annan lösning är att använda re-targeting data. Dvs din data sedan tidigare där användare har sett din annons eller interagerat med din annons eller Facebook Page.

3. Tidigare så kunde en annons prestera bra till en publik på 50000-200000 så kan man behöva gå upp i storlek på sin målgrupp till närmare 500000 för att nå samma resultat.

4. Det finns två sätt att annonsera på facebook; Direkt via sin ”Facebook Page” och ”Facebook Ads Manager”. Medans annonser via Facebook Page kan tyckas vara smidigt som ny användare så har man betydligt större kontroll och flera verktyg i Ads Manager. Finns en uppsjö med videos som visar hur man enklast bygger annonser i Ads Manager på Youtube.

5. Sista och kanske den viktigaste i den digitala utvecklingen, UGC(User Generated Content). När vi nu konkurrerar mot så många andra annonser så är innehållet i våra annonser ännu viktigare. Sedan är content alltid en nyckel i att nå ut på nätet. När man talar om UGC så är det idag viktigt att förstå vikten av att få användare att inte bara gilla ditt företag och produkter utan även villiga att interagera genom sociala medier om varumärket. Bäst UGC plattform idag är nog som du misstänkte TikTok. Där är grunden till platformen att vara verksam genom de olika trender som kommer och går. Det går inte att marknadsföra sig på samma sätt på Facebook och på TikTok. Det är helt olika strategier och där av får det bli en egen post om den plattformen längre fram.

 

Dessa åtgärder är en bra början men viktigast är att regelbundet hålla koll på sina annonser och fram för allt hänga med i den digitala utvecklingen. Det är snabba svängningar och hänger man inte med riskerar man som i detta fall lägga pengar på annonser som inte ger avkastning. Loppet är definitive inte kört och Metas plattformar än fortfarande de största efter Google inom digital marknadsföring. Vi får bara inte glömma att bakom datatrafiken så är det riktiga människor och dem måste också få känna att de är en del av utvecklingen och inte bara några siffror i cyberspace.

Rulla till toppen