Marknadsföring på TikTok 2022

Appen som tog pandemin med storm är här för att stanna och om du som marknadsförare inte har börjat studera appen är den här guiden en perfekt start. När man hör människor diskutera TikTok hör man oftast att det är en ”barn app”. Det dem människorna verkar inte veta att när Facebook kom så bestod användarna också i början av barn och ungdomar. Nedanför här på tabellerna visar nyutkommen statistik från Statista, där vi gör en jämförelse mellan Instagram och Tiktok baserat på användarnas ålder 2022.

https://www-statista-com.ep.bib.mdh.se/statistics/248769/age-distribution-of-worldwide-instagram-users/
https://www-statista-com.ep.bib.mdh.se/statistics/1299771/tiktok-global-user-age-distribution/

I data från Piper Sanders 2020 har MarketingCharts.com tagit fram en graf som visar intresset för de mest populära sociala medier apparna från 2015-2020 hos Amerikanska tonåringar. På grafen kan man se hur bl.a facebook 2020 ligger på 2% medans Instagram ligger på 25%. Tiktok har exploderat i antalet användare redan från start och ligger på 29% i popularitet. Den som är högst på listan är Snapchat med sina 34%.

Tänk då att dessa siffror var precis i början av pandemin som även MarketingCharts.com nämner spelade en stor roll i appens popularitet då många var hemma. För till skillnad från Instagram som mer blivit en app för att visa upp framgång har TikTok blivit appen för den vanliga användaren. Du behöver inte vara framgångsrik vare sig i pengar eller utseende på TikTok. Här kan vem som helst bli viral utan speciella förutsättningar. Inom de olika trender som går på TikTok så är det oftast tvärtom den som har minst förutsättningar som blir populärast.

https://www.marketingcharts.com/digital/social-media-115242

I data från Piper Sanders 2020 har MarketingCharts.com tagit fram en graf som visar intresset för de mest populära sociala medier apparna från 2015-2020 hos Amerikanska tonåringar. På grafen kan man se hur bl.a facebook 2020 ligger på 2% medans Instagram ligger på 25%. Tiktok har exploderat i antalet användare redan från start och ligger på 29% i popularitet. Den som är högst på listan är Snapchat med sina 34%.

Tänk då att dessa siffror var precis i början av pandemin som även MarketingCharts.com nämner spelade en stor roll i appens popularitet då många var hemma. För till skillnad från Instagram som mer blivit en app för att visa upp framgång har TikTok blivit appen för den vanliga användaren. Du behöver inte vara framgångsrik vare sig i pengar eller utseende på TikTok. Här kan vem som helst bli viral utan speciella förutsättningar. Inom de olika trender som går på TikTok så är det oftast tvärtom den som har minst förutsättningar som blir populärast.

Steg 1: Content är A och O

För att lyckas på TikTok så måste man som på alla sociala medier förstå vilket typ av content som passar in. På Tiktok så är intressespannet otroligt kort, dvs det kan ta mellan 3-5sek innan användare scollar vidare. Om klippet andas för mycket ”reklamklipp” så scrollar användaren vidare. Huvudsyftet med TikTok är att underhålla eller att lära ut något. Bra exempel på företag som lyckas med detta är bl.a. Ryanair och Porsche.

Det är denna typ av content som blir belönat på TikTok, då användarna inte vill se reklamfilmer där företagen promotar sina produkter och tjänster likt annonser på Facebook. Där man normalt ser mer av vad själva produkterna har för funktioner och attribut samt priskampanjer. På TikTok handlar det om att fånga upp betraktaren och sedan föra dem vidare genom länkar till deras reklamerbjudanden. Vilket leder in oss till steg 2.

Steg 2: Strategi och verktyg

Som all marknadsföring så gäller det att ha en strategi innan man börjar posta saker på TikTok. Vad är grund målet med kontot på TikTok? Det gäller att ha en tydlig bild av vad för typ av content som skall postas, hur det ser ut visuellt, etc. Kollar vi tillbaka på Ryanair så har de hållit fast vid en viss still och hur hade det sett ut om dem hade gjort på annat sätt? Alla dessa frågor måste vara besvarade innan man börjar posta. Flöden på sociala medier bör följa varumärkets image. Dvs att helt byta linje efter ett tag påverkar varumärkesbyggandet. Att vara konsekvent i sitt flöde både innehåll och tonalitet är avgörande.

Till skillnad från tex Instagram så är hashtags och tiden för postning av videos bra verktyg att bygga organisk tillväxt. Som förhållandevis ny app så kan företag ta över hashtags och få dem virala. På Instagram så är hashtags i nuläget väldigt svårjobbat då en aktuell hashtag kan vara upptagen eller ha för stor aktivitet att det riskerar att bli en i mängden av miljontals poster. TikTok följer en så länge en delvis kronologisk ordning och där av kan tiden när man postar videos vara gynnsamt. På Instagram spelar det ingen roll när man postar då det går via algoritmer.

Steg 3: Annonsering på TikTok

Det finns fler olika sätt att annonsera på TikTok och den första är en så kallad ”In-Feed” annons. Den annonsen kommer i användarens ”For You” flöde och kan vara svår till en början att urskilja som annons då den ser ut som en vanlig video. Enda skillnaden är att det finns en ”download” länk i botten på textfältet och efter 9sekunder så förändras den till en större länk(se bifogade bilden nedan).

Bild: https://ads.tiktok.com/help/article?aid=9581

En annan typ av annons i ”for you” flödet är TikTok Spark Ad. Till utseendet liknar den ”in-feed” men den största skillnaden är att du kan använda organiska poster gjorda av andra kreatörer. I dessa annonser så medföljer tidigare likes, views, kommentarer etc. Vilket är super bra om man har en post som gått väldigt bra.

Bild: https://ads.tiktok.com/help/article?aid=10001881

Steg 4: Influenser marknadsföring

Vid det här laget vet de flesta var influensers är och hur man samarbetar med dessa. Det som är annorlunda och värt att tänka på när det kommer till TikTok är att det är svårare att veta vilken följarbas en influenser har på TikTok. Då många olika influensers följer de trender som går så kan följarna bestå av mycket bredare public än på tex Instagram. Men det är just dessa trender som är sättet att nå ännu fler personer förutom influensernas följarbas.

Det är nämligen lättare att gå viral på Tiktok än på tex Instagram just pga trender. Så en sponsrad video hos en influenser har betydligt större chans att få större spridning på TikTok än på andra plattformar. Så för själva ”brand awareness” skapande så är det optimalt. Men skall man sälja något specifikt kan det bli svårare då man riskerar att missa målgruppen.

Är detta allt?

Självklart inte, dessa exempel är bara en del av alla tillvägagångssätt som du som marknadsförare på TikTok kan använda för att lyfta just ditt varumärke. Vill man gräva ännu djupare så rekommenderas det att läsa mer om TikTok Ads Manager. Det är väldigt likt Facebook Ads Manager och är ett kraftfullt verktyg för att optimera annonser samt hålla koll på trafiken och statistiken på dina TikTok videos. Lycka till!

Rulla till toppen