1. Dra nytta av alla inläggsformat

Instagram har olika inläggsformat som tilltalar olika typer av människor. Instagram-algoritmen gynnar Instagram-användare som testar alla inläggsformat. Det finns foton, grafik, IGTV, Reels, Stories och Live-videor. Så för att öka din organiska räckvidd måste du studera hur algoritmen fungerar för dessa inläggsformat och dra nytta av dem. IG Stories varar i 24 timmar men kan användas för att skapa “Höjdpunkter” i din profil efter att de har försvunnit från Stories. Du kan posta BTS på dina Stories, hylla favoritkunder och en nedräkning till din produktlansering. IGTVs och Reels gynnas mycket av algoritmen på grund av den höga engagemanget i videoinnehåll. Att använda trendiga ljud i dina Reels ökar avsevärt räckvidden. 

 

2. Ge värde till din publik 

Oavsett hur bra din strategi är kommer människor bara att följa dig eller stanna på din Instagram-sida om du ger värde. De följer dig eftersom du underhåller, utbildar, informerar eller engagerar dem med något som förbättrar deras liv. Ett bra sätt att ta reda på vilket innehåll som ger värde till din publik är att se vilken typ av innehåll som får högst engagemangsgrad från dina följare. Att besvara frågor och ge tips och knep om bättre sätt att använda dina produkter öppnar upp en dialog mellan dig och dina följare. Använd stories och fråga vilka ämnen följare skulle vilja att du pratar om, och gå vidare med dem. Kom ihåg att ge sann och autentisk information. Du kan också samarbeta med andra experter inom din bransch för att diskutera nya trender och svara på frågor. 

 

3. Kommunicera med dina följare 

Ditt Instagram-konto är en kanal där du kan berätta din varumärkeshistoria på ett sätt som resonerar med din publik. Svara alltid på kommentarer. Svara på DMs och engagera dig med dina följares inlägg på ett sätt som inte är “spammy”(dvs ett svar som känns autogenererat och rent allmänt). Försök att vara unik i varje svar du ger. Ditt varumärkes ton bör vara mindre formell och mer vänlig och varm på dina sociala nätverk – särskilt på Instagram. Du kan också inkludera humor i dina inlägg. Memes och GIFs kan göra dina inlägg mer relaterbara. En annan strategi som kan hjälpa dig att komma närmare dina följare är att posta bilder av människor. Engagemangsgraden för foton med ansikten är nästan 40% högre än de utan ansikten.

Rulla till toppen